3D modelování a virtuální realita bližší informace o studiu na katedře

3D modelování a virtuální realita

Detaily předmětu

Vyučující Jiří Žára
Rozsah výuky 2 + 2
Kredity 6
Semestr Z
Zakončení Z + Zk
Web http://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/a7b39mvr
Rozvrh a7b39mvr

Anotace

Předmět obsahuje přehled systémů pro virtuální realitu (VR) a úplný výklad jazyka VRML. Jsou prezentovány metody konstruování různých virtuálních světů - statických, dynamických, interaktivních. Důraz je kladen na návrh a tvorbu interaktivního virtuálního prostředí efektivního jak z hlediska rychlosti zobrazování, tak využití multimediálních datových souborů. Programování JavaScriptu pro VR. Rozšířená realita (AR), distribuovaná víceuživatelská VR, technické prostředky pro VR, specifikace X3D, další vývoj virtuální reality.

Přednášky

  • 1.

    Systémy pro virtuální realitu

  • 2.

    Základy jazyka VRML, datové typy, prohlížeče a editory

  • 3.

    Tvorba statické scény

  • 4.

    Techniky pro efektivní modelování a zobrazování

  • 5.

    Interaktivní techniky

  • 6.

    Dynamické objekty, animace

  • 7.

    Skripty s využitím jazyka JavaScript

  • 8.

    Specifikace X3D

  • 9.

    Technické prostředky pro virtuální realitu

  • 10.

    Víceuživatelská distribuovaná virtuální realita

  • 11.

    Další systémy virtuální reality

  • 12.

    Rozšířená realita

  • 13.

    Modelování rozsáhlých městských celků ve virtuální realitě, GeoVRML

  • 14.

    Aplikace virtuální reality

Cvičení

  • 1.

    Seznámení s potřebným SW a HW

  • 2.

    Vytvoření trojčlenných pracovních skupin

  • 3.

    Návrh základních WWW stránek

  • 4.

    Úloha A: Statický virtuální svět

  • 5.

    Samostatná práce na úloze A

  • 6.

    Úloha B: Dynamický virtuální svět

  • 7.

    Samostatná práce na úloze B

  • 8.

    Úloha C: Interaktivní virtuální svět

  • 9.

    Samostatná práce na úloze C

  • 10.

    Úloha D: Pokročilé techniky VR pomocí JavaScriptu

  • 11.

    Samostatná práce na úloze D

  • 12.

    Testování a předvádění úlohy D

  • 13.

    Zápočet

Literatura & zdroje

  • 1.

    Žára, J., VRML 97 - Laskavý průvodce virtuálními světy. Computer Press, Brno, 1999. ISBN: 80-7226-143-6.

  • 2.

    Žára, J., Jazyky pro popis virtuální reality. Skripta ČVUT, Praha, 2000.

  • 3.

    Hartman, J., Wernecke, J., The VRML 2.0 Handbook. Addison-Wesley, 1996, ISBN: 0-201-47944-3.